Grænseoplevelse i hverdagen

TRUCKLIFE

Hos sværtransport-chaufføren Frieder hører ekstreme udfordringer til programmet.

253,8 tons og 68 meter er også typiske mål, som sværtransport-chaufføren Frieder har med at gøre i sit arbejde. I denne histories konkrete tilfælde drejer det sig om udflugtsdampskibet MS Utting, som Frieder bragte til Ammersee i Bayern i begyndelsen 2017 i rammen om hans arbejde for transportvirksomheden Kübler fra Schwäbisch Hall. Den afgørende strækning på landevejen, som blokvogn og chauffør skulle lægge tilbage, forløb fra havnen for tungt gods i Roth i Mittelfranken til motorvej 96 i Lindau.

Vellykket indspilning

Frieder afviser grinende, da han bliver spurgt om den usædvanlige udfordring ved denne opgave. Sådan reagerer folk, der kan stole på deres evner og 30 års erhvervserfaring. Og på et fast team, der professionelt planlægger og omsætter den slags transport af svært gods. Opgaver som MS Utting er dagligdag for transportvirksomheden Kübler. Virksomheden har også allerede transporteret den sovjetiske rumfærge Buran og den franske Concorde. Det kører kun med et indspillet team og erfarne chauffører, som, udover et klasse 2-kørekort og stærke nerver, også har den nødvendige tekniske viden. Den teoretiske viden formidles af regelmæssig træning, resten er praksis: frem for alt vidt udsyn, føling og den rette vurdering af transportopgavens gennemførbarhed. Til det formål kørte Frieder mange kilometer i personbil som forberedelse til transporten af MS Utting. På den måde kunne han udvikle løsninger, der svarede til mulige forhindringer.

Fra Nürnburg til München

Det lyder umiddelbart ikke som nogen udfordring, men kræver erfaring: „Til Etterschlag-tunnelen og motorvejsafkørslen Inning blev vi faktisk nødt til at finde på noget“, beretter Frieder. „Sær- og sværtransport betyder skræddersyning. Tunnelen var for trang til at køre igennem. Vi kunne opnå 30 ekstra centimeter ved at afmontere flugtvejsskiltene på siderne. Da lastbilen og skibsskroget på 68 meter var for lange, undveg vi simpelthen til motorvejstilkørslen ved Inning i stedet for afkørslen. Alt sammen under lovens vågne øjne. Udover et mobilt hjælpeteam til vejen blev Kübler-konvojen ledsaget af politiet hele tiden.“

Teori og praksis

„Vi udvælger strækningen og indgiver en ansøgning hos den ansvarlige trafikmyndighed“, forklarer Frieder forløbet. „Der må selvfølgelig ikke ske nogen fejl ved sådan en transport, bortset fra force majeure. Vi er ikke beskyttet mod dårligt vejr, en ulykke eller folk der parkerer forkert. Men det er vigtigt, at man bevarer roen og holder hovedet koldt i sådan nogle uventede situationer.“ Og et blik for det vigtige: „Inden turen forestillede jeg mig, hvordan MS Utting sættes i drift i Ammersee og således forhåbentlig sørger for at mange mennesker kommer til at more sig i deres fritid.“

Åbning:

En som Frieder? 

Ekstreme historier skal fortælles og vi vil høre dem! Og hvem kunne ellers fortælle dem, hvis ikke erhvervschauffører som jer.

I er undervejs på Europas veje hver dag og står overfor de hårdeste udfordringer. Vi er på udkig efter jeres ekstremt usædvanlige, ekstremt sjove, ekstremt spændende historier, som i har oplevet med jeres lastbiler. Selvfølgelig glæder vi os også over jeres ekstremt usædvanlige billeder. 

Send jeres bidrag til deutschland@truckers-wordl.eu